Home » Εξελίξεις - Απόψεις

Θέσεις – Απόψεις της Π.Ε.Β. για το θέμα των αναθέσεων διδασκαλίας μαθημάτων στα σχολεία ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ

Submitted by on May 30, 2009 – 1:15 pmOne Comment
Θέσεις – Απόψεις της Π.Ε.Β. για το θέμα των αναθέσεων διδασκαλίας μαθημάτων στα σχολεία ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ

Σελίδα 1 από 3:

Το παρακάτω κείμενο είναι από την σελίδα της ΠΕΒ – Πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημόνων, συγκεκριμένα από την ανάρτηση “Θέσεις – Απόψεις της Π.Ε.Β. για το θέμα των αναθέσεων διδασκαλίας μαθημάτων στο σχολείο“.

Αγαπητοί συνάδελφοι κοινοποιούμε την κατ’αρχήν θέσεις που έχει εκφράσει η -και μέσω σχετικής επιστολογραφίας, προς τους αρμόδιους φορείς – για τις αναθέσεις μαθημάτων.
Παρακαλούμε να συμβάλλετε στην περαιτέρω διαμόρφωσή τους με την αποστολή των απόψεών σας (σε ηλεκτρονική μορφή) προς τη γραμματεία της ΠΕΒ.
Το γεγονός είναι πολύ σημαντικό για τη διαμόρφωση των νέων προτάσεων της Π.Ε.Β. προς το ΥΠΕΠΘ, αμέσως μετά τις Πανελλήνιες Εξετάσεις.”
Η πρόσβαση στα σχετικά έγγραφα γίνεται με την επιλογή των ακόλουθων εικονιδίων:

Το κείμενο που ακολουθεί είναι από το αρχείο της ίδια ανάρτησης με τίτλο “ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ“:

Προς: κ. Ε. Στυλιανίδη  Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων

Κοινοποίηση: κ. Α. Λυκουρέντζο Υφυπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων

κ. Σ. Ταλιαδούρο Υφυπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων

κ. Δ. Πλατή Γεν. Γραμματέα ΥΠ.Ε.Π.Θ.

κ. Κ. Τσαμαδιά  Γεν.  Γραμματέα ΥΠ.Ε.Π.Θ.

κ. Β. Κόλλια Γεν. Γραμματέα ΥΠ.Ε.Π.Θ.

κ. Κ. Ράμμα Ειδικό Γραμματέα ΥΠ.Ε.Π.Θ.

Διεύθυνση Σπουδών Β΄βάθμιας Εκπαίδευσης ΥΠ.Ε.Π.Θ.

κ. Δ. Βλάχο Πρόεδρο Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

κ. Σ. Τζέπογλου Αντιπρόεδρο Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για τη    β΄βάθμια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση.

κ. Β. Περάκη Σύμβουλο Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

κ. Α. Κωνσταντάρα Μόνιμη Πάρεδρο Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,

Συγχαίροντας σας και ευχόμενοι «καλή δύναμη» στο δύσκολο έργο που αναλάβατε, εκ μέρους των πάνω από 12000 Ελλήνων Βιοεπιστημόνων σας παρακαλούμε να μεριμνήσετε προσωπικά, ευελπιστώντας ότι κάποια στιγμή και στη χώρα μας θα κινηθούν τα πράγματα προς τα μπρος.

Στην προσπάθεια βελτίωσης της παρεχόμενης εκπαίδευσης επανερχόμαστε στο θέμα της διδασκαλίας των μαθημάτων που άπτονται  των αντικειμένων των  Βιολογικών Επιστημών στην Επαγγελματική και Τεχνική Εκπαίδευση.

  • Όπως γνωρίζετε στα ΕΠΑΛ και τα ΕΠΑΣ  δεν προβλέπεται η διδασκαλία του όποιου αντικειμένου Βιολογίας, ως υποχρεωτικό μάθημα Γεν. Παιδείας.

Το γεγονός ότι  στον «Αιώνα της Βιολογίας», στην εποχή που οι εφαρμογές των Βιολογικών Επιστημών επηρεάζουν καταλυτικά τη ζωή μας, το 20% – περίπου- των νέων μας, οι απόφοιτοι δηλαδή των ΕΠΑΛ και των ΕΠΑΣ, δεν έχουν τη στοιχειώδη πρόσβαση σε κρίσιμα για τη ζωή τους και την κοινωνία γνωστικά στοιχεία αποτελεί, ίσως, ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ πρωτοτυπία  και αναντίρρητα θα έχει τις προφανείς πολυεπίπεδες συνέπειες για την Ελληνική κοινωνία. Συνιστά, παράλληλα, σοβαρή αναντιστοιχία με το Ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό γίγνεσθαι και εγείρει θέμα αντιστοίχησης των απολυτηρίων των Ελληνικών Λυκείων με αυτά των άλλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Να επισημάνουμε, παράλληλα ότι μεγάλο μέρος των σημερινών τεχνολογικών επιτευγμάτων στηρίζεται σε εφαρμογές των Βιολογικών Επιστημών.

Η ανάταξη της παιδαγωγικά, επιστημονικά και κοινωνικά ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗΣ αυτής κατάστασης είναι μονοσήμαντη και αναμφισβήτητη: Να εφοδιάσουμε τους νέους μας με γνώσεις που αφορούν τη δομή και λειτουργία του σώματος τους, τη δημόσια υγεία , την αποτελεσματική διαχείριση του περιβάλλοντος μας, τις ΣΗΜΕΡΙΝΕΣ δυνατότητες και προοπτικές της έρευνας και της ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ. Οι λύσεις οφείλουν άμεσα να θεσμοθετηθούν, περιορίζοντας όσο γίνεται τις αρνητικές παρενέργειες!

  • Παράλληλα, η ανάθεση διδασκαλίας των μαθημάτων βιολογικού αντικειμένου ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ στα λύκεια της Επαγγελματικής και Τεχνικής Εκπαίδευσης, όπως γνωρίζετε, δεν γίνεται καθόλου ή γίνεται δευτερευόντως σε Βιολόγους και γενικότερα Βιοεπιστήμονες. Πρώτη ανάθεση διδασκαλίας των σχετικών αντικειμένων, σύμφωνα με τον πίνακα που παραθέτουμε (Τομέας Υγείας και Πρόνοιας), έχουν πτυχιούχοι Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. με αντικειμενικά γνωστικά προσόντα μειωμένα σε σχέση με τους  Βιολόγους-Βιοεπιστήμονες.


Στον ίδιο πίνακα παρατηρείται το φαινόμενο τα σχετικά με την επιστήμη μας μαθήματα να διδάσκονται και από πτυχιούχους των Τ.Ε.Ι., αλλά όχι από Βιολόγους και γενικότερα Βιοεπιστήμονες!

Όπως γνωρίζετε, με βάση το Πρόγραμμα Σπουδών των Τμημάτων Βιολογίας των Α.Ε.Ι., οι πτυχιούχοι Βιολόγοι θεωρούνται, για παράδειγμα, ικανοί και επαρκώς καταρτισμένοι ώστε να διευθύνουν Βιοχημικά Εργαστήρια σε δημόσια και ιδιωτικά νοσηλευτικά ιδρύματα ή και να εκπαιδεύουν ειδικευόμενους γιατρούς. Άρα, είναι τουλάχιστον αξιοπερίεργο, από επιστημονική άποψη, το γεγονός ότι δεν επιλέγονται να διδάξουν Βιοχημεία και Βιολογία ( ! ) του Τομέα Υγείας και Πρόνοιας (με 1η ανάθεση διδασκαλίας) στο λυκειακό επίπεδο της Επαγγελματικής και Τεχνικής Εκπαίδευσης.

Είναι, παράλληλα, τουλάχιστον περίεργο να θεωρείται στα Γεν. Λύκεια ότι οι Βιολόγοι είναι οι καταλληλότεροι να διδάξουν (1η ανάθεση) στα πλαίσια της Βιολογίας θεματικά αντικείμενα όπως Ανοσολογία και Μικροβιολογία, Ανατομία – Φυσιολογία αλλά στα ΕΠΑΛ να μην έχουν καθόλου ανάθεση διδασκαλίας σε αυτά τα αντικείμενα!

Μια απλή αντιπαραβολή των ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ προγραμμάτων σπουδών, όλων των τμημάτων Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. πτυχιούχοι των οποίων περιλαμβάνονται στους πίνακες αναθέσεων διδασκαλίας, πείθει ότι:

  • Υποβαθμίζεται η παρεχόμενη εκπαίδευση στα ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ.
  • Αδικούνται εμφανώς οι Βιολόγοι και γενικότερα οι Βιοεπιστήμονες, ενώ συνάμα δεν αξιοποιείται η πιστοποιημένη δυνατότητα τους να προσφέρουν ως επιστήμονες – εκπαιδευτικοί.

Τα προηγούμενα φαίνεται να έχουν θεσμοθετηθεί υπό την πίεση συντεχνιακών μικροσυμφερόντων κάποιων κλάδων, εμφανώς ενάντια στις ανάγκες και τις σημερινές δυνατότητες της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Εισηγούμαστε την άμεση αλλαγή των πινάκων ανάθεσης διδασκαλίας μαθημάτων «ειδικότητας». Το εύλογο, δηλαδή, σε όλα τα παραπάνω μαθήματα, εκτός από «Εφαρμοσμένη Μικροβιολογία Τροφίμων», «Θέματα Διατροφής», «Πρώτες Βοήθειες» οι Βιολόγοι – Βιοεπιστήμονες εκπαιδευτικοί να έχουν πρώτη ανάθεση διδασκαλίας. (Για τα τελευταία αυτά μαθήματα  στους  Βιολόγους και γενικότερα Βιοεπιστήμονες μπορεί να παρέχεται  δεύτερη ανάθεση διδασκαλίας.)

Είμαστε βέβαιοι ότι οι θεσμικοί παράγοντες της εκπαιδευτικής διαδικασίας στους οποίους απευθυνόμαστε θα δράσουν με αποφασιστικότητα για την ανάταξη των σοβαρών και κοινωνικά επιζήμιων στρεβλώσεων που προαναφέραμε.

Αναμένουμε, ως κλάδος και Επιστημονική Ένωση , την απάντηση σας και είμαστε στη διάθεση σας για την οποιαδήποτε εύλογη συμβολή μας σε αυτή την προσπάθεια.

Με τιμή,

Ο Πρόεδρος του Δ.Σ.                  Η Γεν. Γραμματέας               Ο Υπεύθυνος για την β΄βάθμια

Μ. Παπαδάκης                             Σ. Πλατανηστιώτη                               Α. Ζοάνος

Η ανάρτηση με τις απόψεις τις Π.Ε.Β. συνεχίζεται στη 2η Σελίδα…

Share this...
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

One Comment »

  • Politaki Eleftheria says:

    Κύριοι,
    Σε επιστολή σας προς τη διοίκηση του υπουργείου Παιδείας που δημοσιεύσατε και στο site σας, αξιώνετε την ανάθεση μαθημάτων που κατά την άποψή σας έχουν δευτερεύοντες ή μη σωστά ή και καθόλου καταρτισμένοι επιστήμονες υπονοόντας τον κλάδο των Τεχνολόγων Ιατρικών Εργαστηρίων (γιατί εμείς τα έχουμε ανάθεση) αλλά μη τολμόντας να αναφερθείτε στον άκρως! επιστημονικό κλάδο των ιατρών (δεν αναφέρεται η ειδικότητα), ή νοσηλευτών που κυριαρχούν στις αναθέσεις, θα ήθελα να σας απαντήσω σε αποσπάσματα της επιστολής σας για λόγους συντομίας.

    Όπως γνωρίζετε στα ΕΠΑΛ και τα ΕΠΑΣ δεν προβλέπεται η διδασκαλία του όποιου αντικειμένου Βιολογίας, ως υποχρεωτικό μάθημα Γεν. Παιδείας.
    Απ.: Συμφωνούμε απολύτως. Μαθήματα όπως η Αγωγή Υγείας και η Βιολογία πρέπει να διδάσκονται στα ΕΠΑΛ και φυσικά όχι σε μονόωρη βάση ή και χειρότερα για την Αγωγή Υγείας σε προγράμματα εθελοντικά μετά το σχολείο.
    Όμως για ποιά Βιολογία μιλάμε, την επιστήμη της Βιολογίας ή βασικές γνώσεις Βιολογίας και Περιβάλλοντος όπως αρμόζει στη βαθμίδα αυτή? Πόσα παιδιά 16 ή 17 ετών των ΕΠΑΛ μπορούν να «μελετήσουν» τη Βιολογία που προφανώς εννοείται? Ποιές πρέπει να είναι οι δυνατότητες αλλά και οι ανάγκες στο ηλικιακό αλλά και εκπαιδευτικό αυτό επίπεδο της επαγγελματικής εκπαίδευσης? Έχετε ποτέ ρωτήσει τους μαθητές?-

    Πρώτη ανάθεση διδασκαλίας των σχετικών αντικειμένων, σύμφωνα με τον πίνακα που παραθέτουμε (Τομέας Υγείας και Πρόνοιας), έχουν πτυχιούχοι Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. με αντικειμενικά γνωστικά προσόντα μειωμένα σε σχέση με τους Βιολόγους-Βιοεπιστήμονες.

    Απ.: Συμφωνούμε και σ΄αυτό. Αν παρατηρήσατε μόνο οι γιατροί (δεν αναφέρεται η ειδικότητα), αλλά και οι νοσηλευτές μπορούν να διδάξουν σε 1η ανάθεση ΣΧΕΔΟΝ ΟΛΑ! τα μαθήματα. Το πιο «καλό» που δεν αναφέρετε στον πίνακά σας είναι η Αιματολογία (θεωρία και εργαστήριο) που την διδάσκουν και Νοσηλευτές οι οποίοι έχουν στο Αναλυτικό τους πρόγραμμα μόνο σε ένα εξάμηνο 2 ώρες θεωρητικές κυρίως.
    Ο μόνος κλάδος των επαγγελμάτων υγείας που διδάσκεται Αιματολογία θεωρία και εργαστήριο σε 3 εξάμηνα και 1 Αιμοδοσία είναι ο κλάδος των Τεχνολόγων Ιατρικών Εργαστηρίων.-

    Στον ίδιο πίνακα παρατηρείται το φαινόμενο τα σχετικά με την επιστήμη μας μαθήματα να διδάσκονται και από πτυχιούχους των Τ.Ε.Ι., αλλά όχι από Βιολόγους και γενικότερα Βιοεπιστήμονες!
    …………………………….
    κατά τα άλλα άξιοι, οι οποίοι όμως δεν έχουν δεχτεί την όποια ΕΠΑΡΚΗ σχετική πανεπιστημιακή εκπαίδευση ή ακόμα χειρότερα δεν έχουν δεχτεί την όποια σχετική πανεπιστημιακή εκπαίδευση και οι γνώσεις τους περιορίζονται σε αυτά που… ως μαθητές διδάχτηκαν, αν ποτέ διδάχτηκαν κάτι σχετικό.
    ………………………………………………..
    Μια απλή αντιπαραβολή των ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ προγραμμάτων σπουδών, όλων των τμημάτων Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. πτυχιούχοι των οποίων περιλαμβάνονται στους πίνακες αναθέσεων διδασκαλίας, πείθει ότι:
    • Υποβαθμίζεται η παρεχόμενη εκπαίδευση στα ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ.
    • Αδικούνται εμφανώς οι Βιολόγοι και γενικότερα οι Βιοεπιστήμονες, ενώ συνάμα δεν αξιοποιείται η πιστοποιημένη δυνατότητα τους να προσφέρουν ως επιστήμονες – εκπαιδευτικοί.

    Απ.: Την επιστήμη σας!(τουλάχιστον σε αυτά τα μαθήματα που ονομάζετε) τη σπουδάζουν και άλλοι κλάδοι. Δεν είναι προνόμιο μόνο των Βιολόγων-Βιοεπιστημόνων! Μπορείτε πολύ εύκολα να το ανακαλύψετε αυτό μπαίνοντας στο site της κάθε σχολής!
    ΤΕΧΝΟΛΟΓΟΙ ΙΑΤΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ
    http://www.teiath.gr/seyp/iatrika_ergastiria/articles.php?id=2515&lang=el
    Επίσης θα ήθελα να σας υπενθυμίσω για λόγους τάξης αλλά και συναδελφικότητας ότι τα ΤΕΙ είναι εδώ και πολλά χρόνια ΑΤΕΙ δηλαδή ανώτατα τεχνολογικά ιδρύματα οπότε η προσπάθεια μείωσης της επιστημονικής τους κατάρτισης είναι τουλάχιστον ύποπτη!-

    οι πτυχιούχοι Βιολόγοι θεωρούνται, για παράδειγμα, ικανοί και επαρκώς καταρτισμένοι ώστε να διευθύνουν Βιοχημικά Εργαστήρια σε δημόσια και ιδιωτικά νοσηλευτικά ιδρύματα ή και να εκπαιδεύουν ειδικευόμενους γιατρούς. Άρα, είναι τουλάχιστον αξιοπερίεργο, από επιστημονική άποψη, το γεγονός ότι δεν επιλέγονται να διδάξουν Βιοχημεία και Βιολογία ( ! ) του Τομέα Υγείας και Πρόνοιας (με 1η ανάθεση διδασκαλίας) στο λυκειακό επίπεδο της Επαγγελματικής και Τεχνικής Εκπαίδευσης.

    Απ.: Συμφωνούμε και σ΄αυτό. Όμως εδώ θα ήθελα να προσθέσω πως είναι δυνατόν ένας επιστήμονας του ύψους αυτού, ικανού να διευθύνει Βιοχημικά εργαστήρια να καταλήγει να διδάσκει σάχαρο και χοληστερίνη σε 16χρονα παιδιά!
    Η πολιτεία σας έχει δώσει αυτή τη δυνατότητα σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα . Σε μας μόνο τη δυνατότητα του προϊσταμένου εργαστηρίου ,όχι την λειτουργία ιδιωτικού εργαστηρίου, όπως ισχύει σε όλη την Ευρώπη μια που αναφερθήκατε και σ’ αυτό.-

    Είναι, παράλληλα, τουλάχιστον περίεργο να θεωρείται στα Γεν. Λύκεια ότι οι Βιολόγοι είναι οι καταλληλότεροι να διδάξουν (1η ανάθεση) στα πλαίσια της Βιολογίας θεματικά αντικείμενα όπως Ανοσολογία και Μικροβιολογία, Ανατομία -- Φυσιολογία αλλά στα ΕΠΑΛ να μην έχουν καθόλου ανάθεση διδασκαλίας σε αυτά τα αντικείμενα!

    Απ.: Προφανώς θεωρούν ότι τα Γενικά Λύκεια χρειάζονται επιστήμονες ενώ τα ΕΠΑΛ ΤΕΙτζήδες!! Το περίεργο είναι ότι ενώ και εμείς κάνουμε μοριακή βιολογία, γενετική του ανθρώπου κτλ δεν το έχουμε ΠΟΥΘΕΝΑ ανάθεση!-

    Τα προηγούμενα φαίνεται να έχουν θεσμοθετηθεί υπό την πίεση συντεχνιακών μικροσυμφερόντων κάποιων κλάδων, εμφανώς ενάντια στις ανάγκες και τις σημερινές δυνατότητες της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

    Απ.: Σίγουρα έτσι είναι αλλά όχι από το δικό μας κλάδο. Ψάξτε καλύτερα στις αναθέσεις (χρόνια τώρα) και θα καταλάβετε. Ο τρόπος είναι απλός. Σε ένα .xls βάλτε κάθετα τα μαθήματα και οριζόντια τις ειδικότητες με πρώτη και δεύτερη ανάθεση. Θα εκπλαγείται ευχάριστα και ίσως παρηγορηθείται όταν διαπιστώσετε ότι δεν είστε οι μόνοι ΠΑΡΕΙΕΣ του τομέα Υγείας.-

    Είμαστε βέβαιοι ότι οι θεσμικοί παράγοντες της εκπαιδευτικής διαδικασίας στους οποίους απευθυνόμαστε θα δράσουν με αποφασιστικότητα για την ανάταξη των σοβαρών και κοινωνικά επιζήμιων στρεβλώσεων που προαναφέραμε.
    Απ.:!!!!!!!!
    Τελειώνοντας θα ήθελα να σας υπενθυμίσω ότι η Δευτεροβάθμια εκπαίδευση χρειάζεται καθηγητές με βαθιά αγάπη στα παιδιά και τις ανάγκες τους (ψυχικές, κοινωνικές, αναζητήσεων ταυτότητας, προτύπων κτλ) που κατανοεί το ηλικιακό τους επίπεδο, που προσφέρει γνώσεις και κίνητρα μέσα απο την ψυχή του, και λιγότερο πλήρως καταρτισμένους επιστήμονες που θα συναντήσει οπωσδήποτε όταν το θελήσει στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
    Θέλω επίσης να πιστεύω ότι η επιστολή σας προς το Υπουργείο δεν είναι προσπάθεια υπονόμευσης του κλάδου μας αλλά απλή εφαρμογή του δικαιώματος στην αξιοπρεπή εργασία!
    Μετά τιμής
    Ελευθερία Πολιτάκη elpolitaki@sch.gr
    Τεχνολόγος Ιατρικών Εργαστηρίων
    Μέλος του Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ένωσης Ιατρικών Εργαστηρίων

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.